Щодо завдання № 28 сертифікаційної роботи з історії України

Понеділок, 23 травня 2016 р.

До Українського центру оцінювання якості освіти надходять звернення від цьогорічних учасників зовнішнього незалежного оцінювання та їхніх батьків щодо коректності завдання № 28 сертифікаційної роботи з історії України. Окремі з них вимагають зарахувати тестові бали за це завдання всім учасникам ЗНО.

Подаємо публічний коментар фахівців Українського центру оцінювання якості освіти у відповідь на звернення. Щоб уникнути подвійних інтерпретацій, наводимо завдання у формі, представленій у робочому зошиті учасників зовнішнього незалежного оцінювання.

  1. Установіть послідовність ухвалення документів, уривки з яких процитовано.

А «Підтверджуючи відданість України ідеалам та принципам, які є спільним

надбанням європейських народів... Верховна Рада України постановляє:

Приєднатися від імені України до Статуту Ради Європи...»

Б «Верховна Рада України постановляє: 1. Ввести в дію Закон України "Про

Збройні Сили України" з моменту його прийняття. 2. Доручити Кабінету

Міністрів України розробити пропозиції щодо загальної структури Збройних

Сил України...»

В «На виконання Закону України "Про військово-цивільні адміністрації"

постановляю: 1. Утворити: ...Артемівську районну військово-цивільну

адміністрацію.., Костянтинівську районну військово-цивільну адміністрацію..,

Ясинуватську районну військово-цивільну адміністрацію Донецької

області...»

Г «Верховна Рада України постановляє: ...Прийняти Конституцію України...

Визнати такою, що втратила чинність, Конституцію (Основний закон)

України від 20 квітня 1978 року з наступними змінами і доповненнями...»

У завданні наведено фрагменти кількох нормативно-правових актів і запропоновано розташувати ці фрагменти в хронологічній послідовності.

Цитовані документи стосуються таких подій:

- заснування Збройних сил України - 6 грудня 1991 р.;

- обрання України членом Ради Європи - 1995 р.;

- ухвалення Конституції України - 28 червня 1996 р.

- антитерористична операція на сході України, розпочата 2014 р.

Правильно ці фрагменти треба було розташувати так: Б А Г В.

Найбільше учасники апелюють до уривку з джерела, де йдеться про складову антитерористичної операції (створення військово-цивільних адміністрацій). Фахівці УЦОЯО відзначають, що виконання цього завдання передбачає аналіз джерела, а не знання безпосередньо його змісту. Ключовими словами-маркерами в уривку документа, що дають можливість ідентифікувати період російської агресії на сході України, є географічні назви «Артемівська.., Костянтинівська.., Ясинуватська... Донецької області...» та словосполучення «військово-цивільна адміністрація».

Чинна Програма зовнішнього незалежного оцінювання передбачає знання фактів, пов'язаних з подіями антитерористичної операції.

У навчальних матеріалах з історії України для учнів 11-х класів «Революція Гідності 2013-2014 рр. та агресія Росії проти України» (див., напр.: Додатковий параграф з історії України для учнів 11-х класів // Історія в рідній школі. - 2015. - № 5. - С. 21-32; Історія України. - 2015. - № 9. - С. 7-18) викладено інформацію про вторгнення російських військ на сході України в 2014 р.

Важливо пам'ятати, що в тестології висновки про якість завдань роблять на підставі їхніх психометричних показників.

Завдання № 28 має прийнятні психометричні показники. Про це свідчать результати статистичної обробки відповідей учасників зовнішнього оцінювання.

Так, 27 % тестованих правильно поставили фрагмент, де йдеться про антитерористичну операцію, на останню позицію в хронологічній послідовності. До того ж серед тестованих з високим рівнем підготовки такий відсоток становить 40, а серед тестованих з низьким рівнем підготовки - 19. Ці учасники отримали 1 бал.

І першу, і останню подію правильно розташували в хронологічній послідовності 3,9 % всіх учасників, 7 % учасників з високим рівнем підготовки та 3,1 % учасників з низьким рівнем підготовки. Ці тестовані отримали 2 бали.

Усі чотири події в правильній послідовності розташували 5,7 % всіх учасників, 14,9 % учасників з високим рівнем підготовки та 2 % учасників з низьким рівнем підготовки. Ці тестовані отримали 3 бали.

Як бачимо, 36,6 % всіх учасників переконані, що антитерористична операція (створення військово-цивільних адміністрацій) є останньою подією в запропонованій хронологічній послідовності. А серед учасників з високим рівнем підготовки таке переконання мають 61,9 %.

Однією з важливих психометричних характеристик будь-якого тестового завдання є його кореляція (зв'язок між результатами виконання учасником певного завдання тесту та загальним балом, отриманим ним за весь тест). Що сильнішим є такий зв'язок, то вищий коефіцієнт кореляції. Згадане завдання має коефіцієнт кореляції 0,4, а високою у світовій практиці вважають кореляцію понад 0,25. Це означає, що успішність учасників у виконанні цього завдання дуже сильно пов'язана з успішністю у виконанні тесту загалом. Іншими словами, тестовані, які успішно виконали цілий тест, успішно виконали й це завдання, продемонструвавши свої знання та навички аналізу.

 

 

Таким чином, змістовий і статистичний аналіз доводить, що завдання є коректним і якісним, а тому Центр не вбачає підстав для зарахування всім учасникам зовнішнього незалежного оцінювання балів за це завдання.


Український центр оцінювання якості освіти

Коментарів поки що немає, будьте першим

Щоб залишати коментарі необхідно зареєструватися

ВХІД для зареєстрованих користувачів

інформаційнА службА

Українського центру оцінювання якості освіти

(044) 503 37 93

online
опитування

Що має бути підставою для вступу до ВНЗ?

Всього відповідей: 1661

ПАРТНЕРИ АЛЬЯНСУ

Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти Міністерство освіти і науки України Національна академія педагогічних наук України УЦОЯО USAID American Councils Громадяньска мережа ОПОРА Microsoft Україна Міжнародний Фонд "Відродження" Американські дослідницькі інститути Національний педагогічний університет ім. М. Драгоманова Національна академія управління НАУ "Києво-Могилянська академія" Київський університет імені Бориса Грінченка Спілка ректорів ВНЗ України Центр освітньої політики Львівський Національний Університет ім. І.Франка Pro.Mova TIMO